Veelgestelde vragen

Bij Barrel ontvangen we zóveel e-mails dat het wel eens moeilijk is ze allemaal tijdig te beantwoorden. Regelmatig komen echter dezelfde vragen voorbij, dus daarom hebben we deze ‘Q & A’-pagina gemaakt!

Als we je, in antwoord op een mail, naar deze pagina hebben doorverwezen is dat om ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk antwoord krijgt op je vraag. Mocht je na lezing alsnog vragen hebben, schroom niet om contact op te nemen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

-Leuk, een wijnbar. Maar eh... ik weet zelf eigenlijk niet zoveel van wijn hoor!

Het gebeurt vaak dat we dat van gasten horen. Maar: dat is niet nodig hoor! Je hoeft echt niks van wijn te weten om ervan te kunnen genieten. We willen graag zo laagdrempelig mogelijk zijn en beantwoorden met plezier al je vragen over wijn!

-Leuk, een wijnbar. Maar de Lynch Bages 1996 die ik besteld heb is nét een tikje te koud. Dat zijn ook niet de juiste glazen trouwens, en waarom ligt er geen wit linnen op tafel? 

Meningen over de perfecte wijze om diverse wijnen te serveren variëren. We pretenderen niet alles perfect te doen, maar als je met ons een boom wilt opzetten over wijn: leuk! We beschikken over een uitgebreide collectie rijpe en zeldzame wijnen, van Bordeaux en Bourgogne tot Duitse rieslings, Ports en dessertwijnen als Sauternes, Tokaji en eiswein. En we horen graag je -gefundeerde- mening. We beschikken over voor -bijna-  iedere wijn het juiste (Riedel- of Zalto-)glas. Helaas hebben we geen wit linnen. Opmerkingen naar aanleiding van je bezoek? Mail ons: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

-Leuk, een wijnbar. Maar ik lust alleen bier!

Hebben we! Het heerlijke Château Neubourg van Gulpener, meermaals bekroond tot beste pilsener van Nederland. Maar als je het echt te kwaad krijgt zit bij ons om de hoek Proeflokaal Mout, een geweldig café met uitsluitend brouwsels van Nederlandse bierbrouwerijen. Van harte aanbevolen!

-Leuk, een wijnbar. Ik importeer trouwens zelf ook wijnen, wistudat? Echt heel goed! Zou helemaal wat voor hier zijn!

Als je denkt een wijn te importeren die voor Barrel een onmisbare toevoeging is mag je altijd een proeffles brengen.

-We willen graag een tafel reserveren, kan dat?

Het reserveren van een tafel is niet mogelijk. Dat is een bewuste keuze; we zijn géén restaurant maar een “café” dus je mag binnenlopen wanneer je wilt. Gelukkig gebeurt het maar zelden dat we helemaal geen plek meer voor je hebben.

Misschien handig als je je bezoek aan Barrel plant: de drukste momenten liggen meestal tussen 16.00 en 19.00 en 21.00 en 24.00. Maar het blijft natuurlijk een café, dus je weet het nooit :-)

We maken twee uitzonderingen op onze "geen reserveringen"-regel: enkele 'vaste' gasten die ons regelmatig bezoeken zijn van wat gevorderder leeftijd. Als we weten dat ze komen leggen we even een viltje met “gereserveerd” op tafel. Ook hebben we één grote tafel in de proefkamer beschikbaar voor wat grotere gezelschappen (8-10 personen); deze kun je reserveren door een mailtje te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Vermeld daarbij de datum, het gewenste tijdstip, het aantal personen en je telefoonnummer. Je reservering is pas definitief na bevestiging! 

-We zijn met zijn vijven, maar er is alleen nog een tweepersoons tafel. Mogen we daar gaan zitten?

Omdat we maar een klein wijnlokaal zijn is het fijn als je dit overlegt met het personeel. Als jullie de doorgang voor andere gasten of het personeel blokkeren is dat bijvoorbeeld niet mogelijk en kun je wellicht even wachten op een grotere tafel. 

-En als we de tafels aan elkaar schuiven?

Vanwege de beperkte ruimte is het niet gewenst dat gasten met meubilair gaan zeulen. In overleg kunnen we misschien wat voor je regelen.

-We zijn met zijn vijftienen en er is geen plek voor ons. Willen jullie geen geld verdienen ofzo?!

Vanwege de beperkte ruimte en de akoestiek kunnen grote gezelschappen aanzienlijke invloed hebben op het geluidsniveau en daarmee de sfeer in ons bedrijf. We willen graag dat ál onze gasten het naar hun zin hebben en zijn daarom terughoudend in het toelaten van (onaangekondigd) binnenlopende groepen. We behouden ons dan ook het recht voor gezelschappen groter dan acht personen zonder opgaaf van redenen te weigeren. Wanneer je met een groter gezelschap door onze ballotage weet te komen: afrekenen kan alleen per gezelschap (zie motivering hieronder).

-Kunnen we een aantal verschillende wijnen proeven? Hebben jullie een “High Wine”?

Ja natuurlijk. In onze wijnkaart en op het bord vind je de mogelijkheid om een Kleine Proeverij van 4, 6 of 8 halve glazen te bestellen. Je krijgt dan onze “keuze van het weekend”, waarbij je desgewenst -per tafel- je voorkeur (meer wit, meer rood, zoet etc.) kunt aangeven. De Kleine Proeverij kan per avond -of soms zelfs per tafel- verschillen omdat we iedere week andere wijnen open hebben. Eventuele hapjes kunnen los besteld worden. Je hoeft een Kleine Proeverij niet te reserveren.

-Hebben jullie speciaalbieren/cola/sinas/fristi/chocolademelk/koffie?

Nee, nee, nee, nee, nee en beperkt. We hebben vruchtensappen van Schulp, druivensap-van-wijndruiven van Feth-Wehrhof uit Duitsland, een beetje tonic en fris van Lurisia uit Italië. Ons zorgvuldig uitgezochte biertje, Château Neubourg van Gulpener, is verdraaid lekker tussen het wijn drinken door!

-Waarom niet?

We zijn een wijnlokaal.

-Mogen we de rekening? We willen graag apart afrekenen.

Apart afrekenen doen we in principe niet, om twee redenen. Ten eerste is het, in logistiek opzicht, lastig wanneer we bij drukte een rekening ter plekke moeten splitsen terwijl er zich een rij voor de pinautomaat vormt. Ten tweede blijft er, zeker bij wat grotere gezelschappen, vrijwel altijd iemand over die een groter bedrag voor zijn/haar neus krijgt omdat er bij het splitsen van de rekening ergens iets fout berekend is. We hebben het wel eens meegemaakt dat daardoor een ingewikkelde discussie in het gezelschap ontstond. Daarom: uitsluitend per tafel afrekenen! Desnoods verschaffen we viltje, pen en rekenmachine. Tikkie werkt trouwens ook fantastisch.

-Hé! We willen naar Barrel Wijnlokaal maar... jullie zijn gesloten terwijl jullie volgens je openingstijden open zouden moeten zijn?! Waarom??

Sinds oktober 2018 zijn we in principe dagelijks geopend; onze precieze openingstijden staan op de voordeur en vind je via Google en Facebook. We behouden ons echter het recht voor gesloten of "besloten" te zijn, en houden daarbij de volgende principes aan:

1. We hebben een besloten feest of borrel. Zulke borrels boeken we uitsluitend op zondag of aan het begin van de week, dus daarvoor sluiten we nooit op donderdag, vrijdag of zaterdag! 

2. Het is een rustige avond. Als het heel mooi weer, heel slecht weer of -bijvoorbeeld- maandag is wil het wel eens heel kalm zijn. Het kan gebeuren dat we dan de laatste ronde een uurtje eerder doen.

3. In geval van feestdagen, zomer- of kerstvakantie e.d. sluiten wij een of meerdere dagen. We passen dan de openingstijden op onze website aan en communiceren via Facebook, Instagram en Google. Met het bijwerken van openingstijden op alle platforms (Tripadvisor, Iens etc etc) kunnen we tegenwoordig de hele vakantie vullen dus dat doen we doorgaans NIET. Dus: twijfel je of we geopend zijn? Onze facebookpagina biedt het antwoord!

4. Er is sprake van overmacht. Dat is gelukkig nog nooit voorgekomen.

-Hé! We willen naar Barrel Wijnlokaal maar hmmm... we weten niet zeker of jullie wel open zijn. Ach weetje, het is nog maar 01.50 uur 's nachts dus we bellen wel even om het te vragen! 

Als je nachtrust in de dagen/weken erna je lief is, is het beter om dit niet te doen. 

-We willen graag een besloten borrel/proeverij organiseren. Wat zijn de mogelijkheden?

Besloten proeverijen zijn uiteraard mogelijk! Hoe zoiets werkt en wat de kosten zijn zie je hier.

Een borrel voor een besloten gezelschap? Of afspraak en in overleg kan dat voor maximaal 50 personen, tijdens normale openingstijden is onze proefkamer voor je beschikbaar, voor maximaal 20 personen. Neem contact op voor de mogelijkheden en prijzen.

-En een proeverij op locatie, kan dat ook?

Natuurlijk! We hebben ruime ervaring met het verzorgen van proeverijen op locatie. Voor een trouwerij, bij een diner, promotie, afstudeerborrel of bedrijfsfeest, tijdens een clubavond op de kroeg… Omdat we daarvoor wat aanvullende logistiek moeten aanwenden (glaswerk meenemen et cetera) zijn de kosten wel wat anders (eh... hoger) dan bij een “gewone” proeverij. We maken graag een offerte op maat voor je! Vanaf februari 2019 kunnen we ook proeverijen verzorgen in onze Wijnwinkel aan de Nieuwe Ebbingestraat 23. Hier hebben we wat meer mogelijkheden voor bijvoorbeeld uitgebreide wijn-spijs proeverijen (maar daarover binnenkort meer!)

-Is Barrel ook geschikt om een ochtend of middag te vergaderen of te presenteren?

Jazeker! We beschikken over enkele grote tafels, een espressoapparaat, beamer en TV met HDMI en Chromecast. Karaffen water op tafel, koffie (of wijn!!) erbij en aan de slag. Als je wilt kunnen we zelfs een lunch voor je verzorgen, in samenwerking met Cook-Ing. In onze nieuwe winkel hebben we een aparte ruimte beschikbaar met een lange tafel, een keuken en presentatiematerialen. Voor prijzen en mogelijkheden, stuur een e-mail.

-Wij zijn van volleybal-/schaats-/roei-/bridge-/studenten-/dorps- vereniging 'De Neut'nschieters' en organiseren een fantastisch evenement. Willen jullie ons sponsoren?

Natuurlijk zijn er enkele verenigingen die wij regelmatig sponsoren; vaak hebben we daarmee een band sinds het begin van Barrel. In sommige weken worden we echter wel tien tot vijftien keer (!!) gebeld of gemaild met allerlei sponsorverzoeken. Het standaardantwoord luidt: ja hoor, als jullie ook iets voor ons doen! Evenement? Neem de wijn bij ons af. Lezing? We maken graag een mooi geschenkje voor de spreker(s). Enfin, je kunt het zelf wel invullen. Als we iets voor elkaar kunnen betekenen horen we het graag. Anders niet.

-Waarom duurt het soms zo verrekte lang voor onze bestelde kazen & charcuterie op tafel komen?

Vaak is het bij Barrel aan het einde van de middag of later op de avond lekker druk. Soms wil dan iedereen tegelijkertijd hapjes, maar soms ook niet. Onze borden met kazen & charcuterie vergen wat tijd om te snijden en mooi op te maken, en vers gesneden is nu eenmaal het lekkerst. Wij zien dat als toegevoegde waarde, dus dat zullen we niet veranderen. Zoals men bij de snackbar pleegt te zeggen: “Goed bereid kost even tijd”.

Word je een beetje licht in je hoofd en heb je snel wat te eten nodig? We hebben een aantal (wisselende) extra hapjes op de kaart die sneller op tafel staan: rillette de canard, brood met smeersels, aan tafel gerookte bavette of eend, hartige muffins enzovoort...

-Waarom hebben jullie niet bij alle wijnen passende hapjes?

We beschikken over meer dan 700 verschillende wijnen, waarvan iedere week andere flessen open staan. Ook onze voorraad hapjes wisselt per week. Bovendien ligt op onze fameuze schotels een aantal verschillende kazen en charcuterie… Het is daardoor bijna onmogelijk “één op één” te combineren. Bovendien zijn we, vinden we zelf, vooral een café/wijnbar. Daar zit je voor je lol met een lekker glas wijn en iets te snaaien, niet voor unieke wijn-spijscombi's...

Natuurlijk kunnen we je desgewenst een paar richtlijnen geven of suggesties doen, maar voor volmaaktheid in wijn-spijs kun je beter naar één van de toprestaurants gaan die onze fijne stad rijk is (wij bevelen graag aan: Dinercafé Diep, Vive la Vie, Eetwaar, Brussels Lof, À la Carte (Prinsenhof Hotel), De Pijp, De Pauw, Voilà, Eetcafé De Gans, Onder de Linden (Aduard), Bistro Het Gerecht (NH Hotel) enzoverder… Dat sluit prima aan op je bezoek aan Barrel! Ook lekker om je avond daarna weer bij ons af te sluiten met een mooie dessertwijn of grappa ;-)). 

-Waar komen die hapjes eigenlijk vandaan?

We hebben een aantal vaste leveranciers. Voor kazen onder andere: Affineurs Van Tricht (Antwerpen) en Van der Veen Kaas (Kollum), voor charcuterie o.a: Familie Wilner (Roden), de Marktslager (Groningen), Slagerij John van Broekhuizen (Dalfsen), De Wilde Slager (Groningen), Basarz (Groningen). Onze olijven worden geleverd door Basarz, ons brood komt van het onvolprezen Broodje van Eigen Deeg en de (biologische) smeersels, chutneys, muffins et cetera worden gemaakt door Cook-Ing (Groningen).

-Hoeveel verschillende wijnen hebben jullie eigenlijk?

Pfoe, dat varieert zo ongeveer per week. Maar het aantal -vooral bijzondere wijnen- groeit nog steeds. Bij de laatste telling (december 2018) waren het er 719. 

-Waarom zijn die niet allemaal per glas verkrijgbaar?

Omdat dat fysiek onmogelijk is. Sommige wijnen zijn daarvoor ook te kostbaar of te kwetsbaar en we hebben niet zoveel fiducie in “bewaarsystemen” die duizenden euro’s kosten en er fancy uitzien maar meestal niet goed werken. Met uitzondering van het Coravin-systeem, dat ons vanaf midden 2016 in staat stelde het aantal wijnen-per-glas uit te breiden tot ongeveer 55 (!). Werkt geweldig.

-Waarom eigenlijk zoveel verschillende wijnen? En hoe hou je dat assortiment in de gaten?

Ach, een beetje verzamelwoede. Er is zoveel moois verkrijgbaar! We leggen wel het accent op Europese wijnen, want waarom zou je van ver halen wat dichtbij zo goed gemaakt wordt? Ook zijn dessertwijnen een particuliere liefhebberij, hoewel die bij Barrel natuurlijk zelden verkocht worden. We hebben wel eens wat doublures: wijnen uit hetzelfde gebied die ook nog een beetje op elkaar lijken. Maar vaak is dan één van die wijnen “uitlopend”. We passen ongeveer iedere drie à vier weken onze kaart aan. Het zou dus eventueel misschien heel soms in uitzonderlijke gevallen kunnen gebeuren dat een wijn op is of een jaartal veranderd is en dat aan onze aandacht ontsnapt is. Just sayin’.

Onze proeverijen en wijncursussen stellen ons in de gelegenheid om een flink aantal wijnen regelmatig door te proeven. Zo houden we kwaliteit en rijping in de gaten.

-Jullie geven dus ook wijncursussen?

Klopt. Martijn verzorgt enkele keren per jaar cursussen WSET level 1 en 2 voor (horeca)klanten en geïnteresseerde particulieren. Dat doen we in samenwerking met Wijnstudio, dat voor ons de inschrijvingen en logistiek regelt. Informatie en inschrijven kan op de website van Wijnstudio. 

-Poe, eigenlijk zijn jullie best wel duur!

Onlangs gelezen in een Google-recensie over Barrel: "Heerlijke wijnen en hapjes. Iets prijzig misschien..."

We hebben echtwaar even met ons hoofd tegen de muur zitten bonken. Natuurlijk, je kunt het bij ons zo gek maken als je zelf wilt, maar prijzig vinden we onszelf zeker niet, en we leggen je graag uit waarom niet.

We hanteren een "vaste" (licht variërende) opslag bovenop de winkelprijs van een wijn. Daarvoor zit je in een sfeervol, verwarmd en verlicht wijnlokaal met bekwaam opgeleid personeel wijn te drinken uit kristallen Riedel- of Zalto-glaswerk, met daarbij zoveel gratis karaffen water als je op kan. Die vaste opslag betekent dat het aantrekkelijker is een mooiere wijn te bestellen (een wijn waarvoor je bij de wijnhandel bijvoorbeeld 40 euro neertelt kost bij ons tussen de 55 en 60 euro). We willen hiermee stimuleren dat het bestellen van een bijzondere wijn voor jullie, onze gasten, aantrekkelijker wordt. Dat is het leuke van ons vak!

We hebben overigens een vrij uitgebreide selectie wijnen tussen de 18 en 24 euro. Normaal gesproken haal je ongeveer 6,5 glas uit een fles, dus als je voordelig lekkere wijn wilt drinken kun je al voor minder dan 3 euro per glas "aan de bak"!

Op onze wijnkaart staan ook een behoorlijk aantal zeldzame wijnen die niet of nauwelijks meer in de reguliere handel te krijgen zijn. Vaak komen ze uit Martijn’s privé-verzameling of van veilingen. Op deze wijnen geldt uiteraard een andere opslag, waarbij we voor de richtprijs kijken naar de gemiddelde veilingprijs en daarop een opslag doen. Daarvoor krijg je dan wel iets unieks. Is dat dan duur? Tja… Zo'n wijn is wel 10, 20, 30 of 73 jaar (onze oudste -drinkbare wijn- is van het oogstjaar 1946) voor je bewaard gebleven. Dus wat is dan duur?

We horen dus gelukkig ook regelmatig van onze gasten dat we juist scherp geprijsd zijn. Je ziet: het is allemaal "in the eye of the beholder".

-Deze fles wijn kost bij een restaurant in Spanje/Frankrijk/Italië maar 18 euro en hier 35!

Reken maar even mee. Inkoopprijs - transport – accijns – importeur – marge – arbeid – gas/licht - BTW – huur – bedrijfskosten --> verkoopprijs. In Zuid-Europese landen hoeft de wijn niet van ver gehaald te worden, zijn accijnstarieven meestal lager en is arbeid goedkoper. Dus als je liever 18 euro voor die fles betaalt én ermee in de zon wilt zitten, rij gerust naar Spanje/Frankrijk/Italië.

-We hebben een fles wijn besteld, maar deze heeft kurk/azijnsteek/ruikt naar rotte eieren. Wat nu?

Een wijn waarmee iets mis is, wordt uiteraard vervangen of van je rekening gehaald. Omdat we ook een aantal bijzondere, oude en dure wijnen op de kaart hebben staan kan daarover echter makkelijk discussie ontstaan (oude wijnen barsten meestal bijvoorbeeld niet meer van het primaire fruit en maar weinig wijndrinkers zijn daaraan nog gewend). Wij zijn, ook in geval van oude/dure wijnen, kundig (én sportief) genoeg om fouten te (h)erkennen, maar omdat er in Nederland ongeveer evenveel wijnkenners als voetbalanalisten zijn ligt het laatste oordeel over de deugdelijkheid van een wijn bij Barrel altijd bij Martijn (vinoloog en WSET-3 gediplomeerd). Dat betekent dat, mocht een wijn niet aan je verwachtingen voldoen maar wel correct zijn, deze gewoon op de rekening blijft staan. Wij gaan daarover geen discussie aan!

Terzijde: je kunt ervan uit gaan dat als wij een wijn op enig moment "gesloten" vinden, of niet prettig om te drinken, we dat aan je melden. Wijnen die niet correct of overrijp zijn worden verwijderd van de wijnkaart.

-Waarom mag er niet gerookt worden in de binnentuin?

Omdat ons binnenterrasje ommuurd is blijft rook vervelend hangen, en wij vinden dat wijn en roken niet samengaan. Wil je roken, dan buiten in de Haddingestraat. Graag zachtjes voor de buren!

-Mag mijn hond mee naar Barrel?

Dat mag, mits aangelijnd. Je hond mag andere gasten en ons niet tot last zijn, en uiteraard niet achter de bar of in de buurt van de hapjes komen. We hebben een waterbak!

-Waarom gaan jullie al om 24.00 uur dicht?!

Omdat wij graag leuke, gezellige gasten hebben, die de volgende ochtend op tijd ontbijt maken voor de kids/op hun werk zijn/aan de studie zitten. Als het hééél gezellig is blijven we wel eens wat langer open en bouwen we een jukeboxfeestje :-)

-Wat is die prachtige/vreselijke kerkmuziek die jullie op zaterdagnacht na de laatste ronde draaien? En waarom?!?!

De Sint Joris-Mis van Herman Finkers. Ook te vinden op Spotify! Omdat ’t een mooie manier is om "de zondag in te luiden", en een klein eerbetoon aan een bijzonder mens.

-Wat een geinige jukebox! Doet ‘ie het?

Ja natuurlijk, als schemerlamp heeft 'ie weinig functie...

-Wat een geinige jukebox! Doet ‘ie het als ik er een euro in doe?

Nee. Hij is gemaakt door Seeburg in 1962, en toen bestond de euro nog niet. 

-Wat een geinige jukebox! Hoeveel cd’s kunnen er in?

Cd's?? 80 vinyl singles, 45 toeren. Van Benny Neyman en André Hazes tot Prince en David Bowie.

-Wat een lekkere wijn. Kunnen we die kopen?

Ja hoor. We mogen echter, omdat we een horecavergunning hebben, niet ter plekke flessen aan je verkopen om mee naar huis te nemen. Voor (het grootste deel van) Barrel Wijnlokaal's assortiment kun je overdag terecht in Barrel Wijnwinkel, aan de Nieuwe Ebbingestraat 23. Niet alle wijnen zijn daar echter verkrijgbaar, dus als je iets bijzonders zou willen hebben, laat het ons even weten, dan zetten we het bij de winkel voor je klaar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

-Winkel? Da's zoooo 1989! Waar is jullie webwinkel?

Wat wij doen heeft vooral te maken met proeven en beleven. Zowel bij het Wijnlokaal als de Wijnwinkel hebben we mooie wijnen open om te proeven, verzorgen we proeverijen en cursussen, hebben we regelmatig wijnmakers op bezoek et cetera. Dat is véél leuker dan met dozen heen en weer lopen naar het postkantoor (want dan hadden we net zo goed badmatten of brommeronderdelen kunnen gaan verkopen).

Daarom verwijzen we je liever naar onze "fysieke" winkel of, als we denken dat die je beter van dienst kan zijn, een (liefst lokaal ondernemende) collega. Die webwinkel komt misschien nog wel eens een keertje weer. Ooit. 

-We hebben een BarrelBon! Kunnen we die ook inleveren bij de Wijnwinkel?

BarrelBonnen uitgeschreven tot en met 31 december 2018 kunnen om boekhoudkundige reden niet besteed worden bij de Wijnwinkel. Vanaf januari 2019 hebben we nieuwe cadeaubonnen in huis die zowel bij het Wijnlokaal als de Wijnwinkel te besteden zijn, en die ook bij beide adressen verkocht worden!